De foerste dagene

Da var vi her, da, etter lange uker med nervøs venting og angstfylte mareritter om å ikke bli forstått overhodet av våre vennar kinesarane. Flyturen gikk greit - vi oppdaget at vi hadde blitt oppdatert på flyet fra Køben til Beijing, til Economy Extra - noe som betydde mye mer beinplass, mye mer alkohol og myke, store, ordentlige tepper som hånte de billige møkkateppene bermen på economy hadde. Yey!

Vi landet etter 11 timer på farta, og ble møtt av en mur av klam varme som fulgte etter oss hvor enn vi gikk, men heldigvis var flytoget med aircon, og t-banen vi byttet til senere var også ganske så flott. Som jeg husket fra sist jeg var her, må man før man får ta kollektivtrafikk her i Kina skanne bagene gjennom en røntgenmaskin som ellers kun finnes på flyplasser hjemme, og etter å ha lempet bagasjen gjennom denne, var det avgårde. T-banesystemet er heller genialt, banene har alle en farget strek på siden som forteller hvilken linje man kjører på, og vi satte oss med tusen tonn bagasje på den gule linjen. Ca en time senere innså vi at t-banenettet i Beijing er en smule større enn det norske. Vi hadde kjørt forbi litt halvslum, noen vanvittige skyskrapere, en gedigen IKEA, samt et utall byggeplasser, da vi endelig ankom Wudaokou stasjon.

Vi gikk en ganske lang gåtur til hotellet - en gåtur som viste seg å være betraktelig kortere i dag da vi gikk samme strekning uten oppakning og med en viss idé om hvor vi skulle. Det er ikke bare varmt, men smogen ligger som en dyne over byen, og det er klamt som bare det. Ikke det at dette er noe, det er først i neste måned det virkelig setter inn med høy luftfuktighet. Hvem trenger badstu når man har Beijing?

Hotellet var allright, og etter å ha slappet av litt gikk vi oss en tur ut og kjøpte litt suppe som kanskje hadde stått litt lenge på disken med et egg som kanskje kunne vært litt mer nystekt, men jeg klager ikke så lenge det faktisk ER et egg, og ikke et av de beryktede falske eggene som du visstnok plutselig kan ende opp med her nede. Oh well. Vi gikk en tur litt senere og tittet i boder og butikker, og har bestemt oss for at vi definitivt kommer til å ha den mest interessante leiligheten i Beijing - vinkekatt, here we come! Spiste også litt mer ordentlig mat, men foreløpig ingen dumplings.

Vi ringte eiendomsmegleren vi hadde fått anbefalt og fikk avtalt et møte i dag klokka 11. Før det fikk vi ordnet med kinesiske SIM-kort (etter endel mumling og miming) og fant et sted de selger grovbrød (nam<3). Vi møtte opp og ble vist rundt fra leilighet til leilighet - noen helt grusomme og andre veldig fine. Vi bestemte oss til slutt for en veldig fin en som lå i et fint område i gåavstand til universitetet, med en liten park ved siden av og en egen vaskemaskin - score! Vi flytter inn i morgen, det skal bli så deilig å bare settle down nå.

Jeg har klart å bli syk, en slags forkjølelsesinfluensaliknende sak - om det er jetlag eller hva det er vet jeg ikke, men siden jeg hadde det samme første dag i India regner jeg med at det går over snart, så lenge jeg får i meg noe mat og drikker masse vann. Har i hvert fall fått sovet litt, om da å omtrent falle sammen i koma med en gang hodet treffer puta kan kalles søvn. I stad spiste vi pizza fordi vi slet litt med å finne en kinesisk restaurant i det området vi var i det øyeblikket sulten slo inn, men det viste seg å gjøre godt, og ikke minst oppdaget vi at de hadde megamojito (bøttestørrelse) til 50 kroner, og 6 shots til samme pris. Godt å vite!

Nå skal vi ut og handle inn til leiligheten - det går i harry såpedispensere og kitsch servise, hurra! Også tekanne, da (te var selvfølgelig den første tingen jeg kjøpte i går, jeg klarte til og med å spørre butikkdama på kinesisk hvor teen var, og med litt miming skjønte hun hva jeg mente!).

En liten oppdatering: Vi har flyttet inn i vår fantastiske nye leilighet, hurra! Må ta og vaske litt i morgen, men alt ser bra ut, vi har både aircondition og vaskemaskin, samt to bad (hvorav et har badekar, dog i kinamann-størrelse) og hvert vårt rimelig store soverom. Vi bor i 18 etasje av en svær blokk, og alle rommene i leiligheten har en helt vanvittig utsikt - på mitt rom har jeg en slags glassveranda der skrivebordet mitt står, med utsikt utover. Nå er klokka halv tre om natta og jeg får ikke sove, men jeg kan sitte og se ned på bilene som kjører rundt der nede og lysene fra alle bygningene, så da er vel ikke søvnløshet så verst allikevel.

I går da vi var ute og skulle handle inn såpe og sengetøy, åpnet plutselig himmelen seg. Det var helt vanvittig, i løpet av en halvtime var det faktisk flom på gaten, og vi ble våte til skinnet. Egentlig syntes vi bare det var deilig, regnet var varmt og mykt, og selv om det datt ned i store klatter, så var det i hvert fall ikke piskregn en måtte søke ly for. Jeg hadde ikke paraply, men da slapp jeg i hvert fall å dusje da jeg kom hjem. Vi kommer akkurat inn i regntiden nå, tror det skal bli enda verre neste måned, så det er vel på tide å kjøpe paraply. Skulle hatt favorittparaplyen min, men turte ikke putte den i sekken da jeg dro. Oh well, finner sikkert en morsom en her. Hello Kitty, anyone?

I morgen skal vi endelig fått fikset internett - vi har hittil ordnet strøm (man går til banken og “lader opp” et kort med chip med penger, som man setter inn i en maskin i leiligheten), gass tar vi når det blir litt kaldere (fungerer på samme måte som strømmen), og vannmannen kommer visstnok en gang i måneden med en lapp vi skal ta med ned til banken og betale for mer vann med. Når man først kommer inn i systemet er det egentlig veldig smart!

Beijing er foreløpig en fin by. Da min hjemlengsel stod på som verst mellom kvalmetoktene og avsvimningene så jeg nemlig noe som jeg aldri trodde jeg skulle se. Det viser seg at buss 731 går til Beijing videre fra Sandvika! Jeg har jo alltid skullet gå av i Sandvika og ikke brydd meg videre om hvor den skulle etter det, men sannelig kommer den ikke kjørende her rett som det er. Skal ta den en dag og se hvor jeg ender opp - kanskje når jeg begynner å gå tom for leverpostei ^^

Det var siste nytt fra svette, klamme Beijing. Zaijian!
 
UPDATE Jeg er innlagt p[ sykehus her naa. Har vaert her i et par dager og maa nok bli noen dager til. Mer info kommer naar jeg orker aa skrive.

2 comments:

  1. Tenker på deg og er glad i deg og bekymrer meg for deg og ønsker deg rask rekonvalesens.

    ReplyDelete
  2. hei, nå har jeg lest bloggen din. Gøy og følge med hva du gjør.

    hilsen Mona Steen som spiate is og jordbær med din mor i går etter en lang gåtur!

    ReplyDelete